وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

مدیریت محتوا چیست

CMS مخفف کلمات Content Management System می باشد و معنای لغوی آن عبارت است از سیستم مدیریت محتوا و به نرم افزارهایی گفته می شود که جهت ثبت و گزارشگیری اطلاعات از آنها استفاده می شود . جالب است بدانید که این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی صرفا یک نمونه از این گونه سیستمها می باشد .

مدیریت محتوای وب سایتها یا CMS های تحت وب تمام ابزارهای لازم برای مدیریت وب سایت را دارا می‌باشند و به کمک آنها می توان به شکل حرفه ای از مدیریت و بروزرسانی وب‌سایت ها پشتیبانی نمود . CMS چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌گیرند .

چرا به جای استفاده از شیوه های مرسوم طراحی وب سایتها , از نرم افزار مدیریت محتوا استفاده کنیم :

استفاده از این گونه نرم افزارها به لحاظ اقتصادی مزایای بسیار زیادی دارد که عبارتند از :
صرفه‌جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب سایتها
قطع نیاز صاحبان سایت به طراحان آن , جهت انجام هرگونه تغییر یا به روز رسانی
انعطاف‌پذیری بیشتر
توزیع مدیریت سایت در سیستم بین چند نفر
امنیت بالاتر وب‌سایت
کاهش چشمگیر هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی

سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌آید. امروزه توقع بینندگان سایت‌ها بسیار بالا رفته و دیگر مرور سایت‌هایی با صفحات ثابت و راکد هیجانی در آنها ایجاد نمی‌کند. امروز کاربران به‌‌دنبال سایت‌هایی می‌گردند که بتوانند به نوعی در گوشه‌ای از آن سهمی داشته باشند و ارائه مطالب و اطلاعات جدید در هر بار رجوع کاربران به سایت می‌تواند آنها را پایبند سایت نماید.

یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث می‌شد تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب‌ سایت بیفتند هزینه‌های بالای آن بوده به عنوان نمونه برای طراحی وب سایتهای اینترنتی ، سابق بر این تعدادی نیروی متخصص طراح وب ، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت موسسه صاحب سایت می شدند لذا هزینه طراحی و پشتیبانی سایت به شدت بالا بود ، ولی امروزه با در دسترس بودن سیستم سایت ساز دیگر تمامی این مشکلات رفع شده .

یک سایت ساز کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب سایت ، کافی است نسخه ای از یک وب سایت طراحی شده توسط این سایت ساز بر روی اینترنت قرار گیرد . با این توصیف هزینه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت به شدت کاهش می یابد .